Al vroeg wordt ons geleerd dat je ontwikkeling langs een bepaalde lijn moet lopen. In onze visie is er geen vaststaande lijn, kun je niet voor of achterop lopen. Wel ben je mens, met je eigen uitdagingen, talenten en een aangeboren drang om je te willen ontwikkelen. Die drang is de motor om te leren, te ontwikkelen. Als die drang te lang langs de lijn, de meetlat wordt gelegd verdwijnt deze vaak. Je past je aan aan dat wat van je verwacht wordt of loopt er helemaal in vast. Je ontwikkelen lijkt op die manier een productieproces. Daarmee verdwijnt ook het contact met jezelf en het plezier, want de meetlat lijkt belangrijker dan jij. Op zoek dus naar je eigen drang om te ontwikkelen, van daar uit te groeien, te spelen, jezelf te leren kennen en neer te zetten.
Binnen GROND is een eeuwenoude fundamentele cirkel vol wijsheid een belangrijke basis voor ontwikkeling. Op voedzame grond groeit en ontwikkelt een nieuwe plant zich op een natuurlijk tempo. Geen kunstmest nodig. De grond heeft van nature alles in zich om de plant te ondersteunen in z’n ontwikkeling. Zonlicht, regen en wind doen de rest. Op onze school willen we, vanuit vertrouwen, het kind en de ouders/verzorgers in contact brengen met de eigen voedzame grond, de eigen innerlijke wijsheid. Daarin begeleiden we, reiken we stukjes extra voedsel aan, moedigen we aan en dagen uit. Zo belichten we samen de eigenheid van het kind. We werken vanuit het bewustzijn dat alles met alles is verbonden en dat wij als mens dus onderdeel zijn van een veel groter geheel. In contact zijn met je eigen innerlijke wijsheid, verbinding voelen met onze Aarde en het grotere geheel helpen je om krachtiger in het leven te staan en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leven. Dat is wat we bij GROND nastreven.
De natuur is zo gezegd voor ons een belangrijke plek. Het respect voor de natuur en het samenwerken met de natuur komt terug in onze school. Onze Aarde is de grond onder onze voeten. Zonder dat zijn we nergens. Daarom vinden we het belangrijk dat we de kinderen meenemen de natuur in, dat ze zich er mee verbonden en ondersteund voelen. Zodoende leren ze om er met respect mee om te gaan.